Bij het starten van een onderneming komt er ook een marketingplan om de hoek kijken. De marketingmix is een onderdeel van dit plan en bestaat uit de vier P’s. Deze heeft u misschien ook al wel van dichterbij bekeken bij het schrijven van een ondernemingsplan maar toch willen we ze even uitleggen.

Product

Het is heel belangrijk om goed na te denken over het product wat u wil gaan verkopen, heeft uw product een bepaalde meerwaarde voor uw doelgroep. Want tijdens de verkoop moet u uw doelgroep toch ervan zien te overtuigen dat zij uw product moeten kopen. U moet zich dus gaan verplaatsen in de behoefte of problemen die spelen bij de consument en hier op de juiste manier op in gaan spelen.

Prijs

Er iets niets zo lastig dan het vaststellen van de prijs voor een product. Door hoger te gaan zitten dan de concurrent verliest u klanten en andersom kost het u geld. Daarom is het heel goed om te gaan bekijken wat de doelgroep van uw product vind en of zij er ook daadwerkelijk behoefte aan hebben. Als zij heel veel waarde hechten aan uw product is het mogelijk om een iets hogere prijs te vragen, ze hebben het er dan namelijk ook voor over om iets meer geld aan het product uit te geven.

Gaat u beginnen met een webshop? Klanten vinden het niet erg om iets meer te betalen als er een goede service geboden wordt. Daarom is het bij een iets hogere prijs belangrijk om een duidelijke voorwaarde te vermelden en deze ook daadwerkelijk na te komen.

Plaats

Consumenten hechten in deze tijd veel waarde aan gemak, dus hoe gaat u hierop inspelen bij het kiezen van een geschikte locatie. Is het verstandig om alleen een webwinkel te openen of kiest u toch voor een fysieke winkel?

Bij een webshop is het heel belangrijk dat uw website overzichtelijk is en dat klanten niet 20 keer hoeven te klikken voordat ze bij het gewenste product uitkomen. Zorg bij een webshop ook voor een snelle bezorging klanten zijn in staat om hier meer voor te betalen. Bij een fysieke winkel is het misschien ook wel verstandig om een bezorgservice aan te bieden of ruime openingstijden aan te nemen, zo hebben klanten meer gelegenheid om de producten te komen kopen.

Promotie

Als laatste maar eigenlijk heel belangrijk ‘de promotie’. U kan er natuurlijk voor de oudere methode kiezen zoals het versturen van nieuwsbrieven en bezoeken van beurzen, klanten blijven dit toch waarderen.

Bij een webshop is het aan te raden om gebruik te maken van zoekmachine optimalisatie en reclame in de zoekmachine. Klanten oriënteren zich namelijk niet meer in de winkelstraat maar bezoeken het internet. Het is dus heel belangrijk om hier op in te spelen.