Je bent een webshop gestart. De website ziet er prachtig uit en zit technisch goed in elkaar. De producten die je wilt gaan verkopen zijn op voorraad, kortom je bent helemaal klaar voor je eerste klanten. Maar het werk is nu natuurlijk nog niet klaar. Wat zijn de dingen die je nog moet doen om ervoor te zorgen dat jouw webshop een echt succes wordt?

Begin met promotie

Om ervoor te zorgen dat je webshop ook echt gevonden wordt, is het natuurlijk van belang dat de website goed in elkaar zit. Wanneer dit het geval is, moet je zorgen voor de juiste content. Is er genoeg informatie over je producten te vinden op de website? Zijn er nog onderwerpen waar je bijvoorbeeld over kunt gaan bloggen om mensen van informatie te voorzien en zo ook mensen die hiernaar zoeken op je website op te vangen? Content is erg belangrijk. Wanneer je niet goed weet waar je moet beginnen, kun je ook altijd een online marketing bureau inhuren. Denk jij dat je goed op weg bent met de content op je website, dan is het daarna ook belangrijk om je website te promoten op andere online kanalen. Maak gebruik van social media en maak je bekend via andere websites. Ga op zoek naar websites die iets te maken hebben met jouw product en kijk of je leuke samenwerkingen aan kan gaan. Zo kun je bijvoorbeeld een gastblog schrijven over jouw producten met een link naar de webshop.

Onderschat klantenservice niet

Klantenservice is erg belangrijk. Het is vanzelfsprekend dat klanten ergens terecht moeten kunnen met hun vragen en dat deze netjes beantwoord moeten worden. Echter is klantenservice veel meer dan dat. Denk bijvoorbeeld aan de volgende punten:

  • duidelijke en klantvriendelijke website
  • verschillende contactmogelijkheden
  • spaaractie voor vaste klanten
  • presentje voor nieuwe klanten
  • persoonlijk contact

Bezorging van je producten

Wanneer klanten een aankoop hebben gedaan, is het proces nog niet afgelopen. Ze moeten namelijk nog het product ontvangen en in sommige gevallen achteraf nog betalen. Bij de bezorging van het product kan er veel mis gaan. Het is belangrijk dat het bestellen van een product op je website foutloos verloopt. Zo moeten klanten veilig hun gegevens in kunnen vullen en kunnen betalen. Vervolgens moet het juiste product bij de juiste klant bezorgd worden. Het is belangrijk om hiervoor samen te werken met een goede bezorgpartner. Ga in gesprek met verschillende partijen en kijk welk pakket bezorgbedrijf jouw producten snel en veilig kan bezorgen. Hierbij is het ook handig om te kijken naar extra service die ze aanbieden, zoals hoe snel ze bezorgen en of ze bijvoorbeeld werken met parcelshops waar klanten hun pakketten op kunnen halen of terug kunnen sturen.

Doorlopend proces

Het runnen van een webshop blijft een doorlopend proces. Als alles goed werkt, wil dat niet zeggen dat je klaar bent. Er blijven nieuwe ontwikkelingen komen, zowel op technisch gebied, als voor de SEO van je site, of bijvoorbeeld betaalmogelijkheden of het aanschaffen van nieuwe producten. Het is belangrijk om al deze dingen in de gaten te houden en je webshop bij te blijven stellen, zodat je meegaat met nieuwe ontwikkelingen. Op deze manier houd je klanten tevreden en zul je kunnen blijven groeien.